Wednesday, April 6, 2011

Akar Genggam Fatimah kering

Br je dpt smlm..kiriman jauh dr family di Kelantan utk yg berada di Puchong..jue pun xtau apa fungsi Akar Genggam Fatimah sblm ni..nama pun xtau..masa mak balik Mekah dah tgk tp x amik pot pun sbb igt akar kayu biasa utk dibuat ubat sakit urat..ngeee~

Google punye google rupenye akar kayu ni dipanggil Akar Genggam Fatimah..ada jgk yg panggil Bunga Kembang Semangkuk..hanya boleh didapati di Tanah Suci Mekah..bg sstgh org akar ni akar hikmat bg mudahkan proses bersalin..oohhh..gitu upenye..hanya rendam semalaman smpai bunganya kembang dan minum airnya..

Mak mertua pun ada pesan jgk suruh minum smentara menanti tanda2 bersalin..ada jgk yg minum smasa dlm labour room..jgn konfius dgn air selusuh ye..yg jue tau air selusuh ni xleh minum awal2..masa dkt sgt waktu bersalin tu br minum..minum awl2 bleh mybbkan sakit x bleh thn2 sdgkan jalan x bukak lg..nurse pun marah kalo die tau..huhu..air Akar Genggam Fatimah ni pulak org minum seawal 7 bln lg..

Ape pun terpulang kpd diri masing2..kita berikhtiar dan jgn lupa doa Nabi Yunus jd amalan sepanjang kehamilan..yg lain kita serah kpd Allah agar dipermudahkan semasa proses bersalin nanti..Aminnn..

Kwn2 leh layan gbr2 di bwh..tgk cmne akar tu kembang & menghasilkan warna seakan2 air teh..kita boleh guna berkali2..slps guna keringkan & ia akn menguncup seperti sediakala..layaannnn...

1: Rendam dlm kul 11 pg

2: slps setengah jam..=)

3: 7 jam kemudian..akar genggam fatimah dh berkembang sepenuhnya..air dah bertukar kekuning-kuningan..

Tadaaa...!!!!

p/s : Ada satu lg akar ke ape ntah yg jue dpt dr mak..mak panggil 'bunga beragas'..cube google x jumpe lak spesis ni..mak ckp fungsinye sama mcm Akar Genggam Fatimah..disbbkan xde info ape2 x berani lg nk cube..kot2 ade kengkawan yg tau..^_*

Spesis tumbuhan apakah ini..????

5 comments:

Lulu caldina said...

baguslah blog ni byk info..keep it up

Jue said...

tq lulu..=)

Anonymous said...

salam jue,nak tanya...ade tak mane2 tmpt jual genggam fatimah ni???

Johari Hashim said...

rendam air panas ke sejuk cik jue.....

Jue said...

Jue tak pasti pulak kat mana jual kat msia ni..tapi Jue pernah dgr org cakap kat pasar2 tani ada jual..tapi tak semua tempat la..

En Johari: Jue rendam dengan air sejuk je..=)

Post a Comment