Tuesday, April 12, 2011

ooppss..ada yg sedang mencari jodoh ke??ini bukan entri mencari jodoh yea..hehe..jue cuma nak berkongsi apa pendapat jue sendiri tentang jodoh..apa yg jue kongsi di sini adalah PENDAPAT jue shj..kalau ada kwn2 yg turut ingin meluahkan pandangan jue alu-alukannn...


Ada sorg kwn..bila sms dia sering meluahkan isi hati ttg jodoh yg tidak kunjung tiba..umur makin meningkat..dirinya mengatakan dia tidak cantikk..desakan keluarga, saudara mara yg bertanya menambah lagi tekanan..tambahan lagi dia seorang perempuan..

Seorang kwn lagi..tidak pernah bercinta seumur hidupnya..turut meluahkan rasa hati..sambil bersenda gurau meminta carikan jodoh buatnya..dia bergurau..tapi jauh di sudut hati sy cuba memahami..tidak langsung merendahkan dirinya..setiap manusia itu cantikk..itu adalah takdirnya..sy percaya jodohnya pasti tiba biarpun di lewat usia..

Buat insan2 yg menanti jodohnya..cuba kita renungkan ayat2 ini..

Allah swt berfirman dalam QS : Ar Ruum : 21

Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu istri-istri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir.

Sudah menjadi sunatullah bahwa Allah menciptakan semua makhluknya berpasang-pasangan dan semua manusia pasti ada jodohnya tergantung ikhtiar dari manusia itu sendiri ataupun takdir Allah. Karena setiap takdir itu ada yang mutlak (sudah menjadi ketentuan Allah), kita sebagai manusia hanya bisa menerimanya dan satu lagi adalah takdir ikhtiari yaitu takdir yang memang bisa diperoleh dengan jalan ikhtiar atau usaha yang sungguh-sungguh..

Kadang2 hidup kita penuh dgn kejutan..jodoh dtg tanpa diduga..teringat satu kata2 yg sy rasa smua penah mendengarnya.." Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah. " peganglah kata2 ini..andai ada kesulitan pasti ada bahagia di penghujungnya..

0 comments:

Post a Comment